آیا القای زایمان زودرس راهی برای کاهش خطر مرده زایی در میان زنان مبتلا به دیابت است؟

30 جولای 2019- القای زایمان زودرس ممکن است برای زنان باردار مبتلا به دیابت که در معرض خطر بیشتری برای مرده زایی هستند، در نظر گرفته شود. در حالی که اکثر زنان مبتلا به دیابت، دارای بارداری های سالمی هستند، اما همچنان خطر مرده زایی برای مادران مبتلا به دیابت بیش از سه برابر مادران غیر دیابتی است.

در طی این مطالعه مشخص گردید که، خطر مرده زایی 0.5٪ از زایمان های زنان فاقد دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالیکه برای زنان مبتلا به دیابت نوع 1 در 1.6٪ از زایمان ها و برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در 2.3٪ از زایمان ها اتفاق می افتد.

تیمی از محققان دانشگاه گلاسکو مطالعه ای را انجام داده اند که شامل بررسی اطلاعات بهداشتی تقریباً 4000 مادر مبتلا به دیابت در اسکاتلند است.آنها دریافتند که تعدادی از متغیرها از جمله "سطح بالای قندخون" و "شاخص توده بدنی مادران باردار(BMI) " می تواند بر بروز این خطر تأثیر گذارد.

دکتر Sharon Mackin، که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: بسیار حیاتی است که ما به عنوان متخصصان مراقبت های بهداشتی، روش های بهتری را برای حمایت از زنان در سنین باروری برای بهینه سازی وزن و قند خون آنها پیدا کنیم، به گونه ای که اگر بطور برنامه ریزی شده و یا بدون برنامه ریزی باردار شوند، آمادگی بهتری برای بارداری داشته و با خطر کمتری برای عواقب جانبی روبرو شوند.مهم است که زنان مبتلا به دیابت به این امر توجه داشته باشند، و حتی اگر فعلا برنامه ای برای بارداری ندارند، بتوانند به مشاوره مناسب قبل از بارداری دسترسی داشته باشند.

او افزود: زنان مبتلا به دیابت همچنین به محض اطلاع از مثبت بودن آزمایش بارداری باید با پزشک دیابت خود ارتباط برقرار کنند، تا ما بتوانیم آنها را از اوایل بارداری ویزیت کرده و از آنها حمایت کنیم.

این یافته ها همچنین حاکی از آن است که یک سوم از موارد مرده زایی در میان زنان مبتلا به دیابت در زمانی رخ می دهد که نوزاد آنها در مرحله ی "فول ترم" است یعنی بین 39 تا 40 هفته سن دارد. به همین دلیل محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا القای زایمان زودرس می تواند روشی مؤثر برای کاهش خطر مرده زایی در این افراد باشد.

دکتر Mackin گفت: ما باید بفهمیم که آیا القای زایمان زودرس برای همه حاملگی های زنان مبتلا به دیابت می تواند از مرده زایی در فول ترم جلوگیری کند؟

وی افزود: ما جواب این سوال را نمی دانیم، زیرا ما هنوز نمی دانیم که زمان بهینه ی زایمان در چنین حاملگی هایی چه موقع است.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که خطر مرده زایی در زنان مبتلا به دیابت نوع 1، سه برابر بیشتر و در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 حدود چهار برابر بیشتر از زنان غیر دیابتی است.

دکترEmily Burns ، مسئول ارتباطات تحقیقاتی در دیابت انگلیس اظهار داشت: بیشتر زنان مبتلا به دیابت، بارداری های سالمی دارند و نوزادان سالمی را بدنیا می آورند، اما این تحقیق اهمیت حمایت از زنان را برای مدیریت سطح قند خون در صورت برنامه ریزی برای بارداری تقویت می کند تا آنها بتوانند تا حد ممکن خطر این عوارض را برای خود و نوزادشان کاهش دهند.

این مطالعه همچنین نشان داد که از دست دادن وزن اضافی، برای خانمهای مبتلا به دیابت نوع 2 که اضافه وزن دارند، می تواند به کاهش این خطر کمک کند. نویسندگان مقاله اظهار داشتند: ما نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا راه های بهتری بیابیم که به ما در پیش بینی اینکه چه کسانی در معرض بیشترین خطر برای این عوارض در دوران بارداری هستند و اطمینان از ارائه ی پشتیبانی های مورد نیاز به این افراد، کمک کند.

این تحقیق در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/researchers-look-into-earlier-delivery-to-lower-stillbirth-risk-in-diabetes-99960666.html